Ar pažįstame savo biologinį laikrodį?

Bendri dokumentai
image_pdfimage_print

Integruotų STEAM pamokų metu Ic, Id ir If klasių mokiniai tyrė ir analizavo savo biologinius organizmo ritmus, pavaizdavo juos grafiškai ir anglų kalba pristatė rezultatus.

Anglų kalbos mokytoja Lina Petraškienė mokiniams pateikė dvi Microsoft Forms sukurtas apklausas. Pirmosios apklausos „Let‘s Explore Our Body Clock!” (,,Patyrinėkime mūsų biologinį laikrodį!“) tikslas buvo sužinoti paauglių miego ir dienos režimą, technologinių prietaisų, naudojamų prieš miegą, poveikį ir testo pagalba nustatyti savo bioritmo tipą. Vis tik, paauglių tarpe vyrauja pelėdos, dauguma mokinių turi abiejų –  vyturio ir pelėdos – bruožų, o ,,tikrų“ vyturių vos vienas. Rezultatai parodė, kad dalis (21%)  mokinių turi miego problemų ir jiems sunku užmigti ir laiku atsikelti.

Antroji apklausa “How much sleep do we need?“ (,,Kiek mums reikia miego?“)  buvo pateikta pamokos pabaigoje žinių įsivertinimui. Mokiniai geriausiai įsiminė, kas yra melatoninas ir kiek paaugliams reikia miego, t.y. net 9-10 val per parą.  Visuomenės sveikatos priežiūros specialistė Laimutė Marcalienė pristatė informatyvias skaidres ,,Miegas – mokinių sveikatos ir pažangumo pagrindas“.

Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, 40–50 %  Europos gyventojų kankina miego sutrikimai. Sveiką miegą užtikrina gerai suderinti biologiniai organizmo ritmai su išorės poveikiu: temperatūra, šviesa, maistu, fizinio aktyvumo ir poilsio kaita. Kokybiškas miegas turi būti gerai organizuotas, todėl svarbu laikytis dienos režimo, t. y. eiti miegoti tuo pačiu laiku. Poilsio ir atostogų dienomis miego režimas neturėtų keistis.

Įvairių apklausų duomenys rodo, kad paauglių miegas sutrumpėjo 2-3 valandomis. Neišsimiegojusiam žmogui blogiau sekasi susikaupti dieną, padidėja dirglumas, prarandamas budrumas, lėtėja reakcija. Ilgainiui nuolatos neišsimiegant, sutrinka sveikata, smegenų funkcijos, susijusios su dėmesio sukaupimu, atmintimi, sumažėja imunitetas, sutrinka apetitas.

Vakare, mažėjant šviesos, melatonino sintezė suintensyvėja ir žmogus užsinori miego, tačiau paauglių lytinį brendimą veikiantys hormonai keičia jų biologinį laikrodį.

Tyrimai parodė, kad paaugliams vėliau prasideda melatonino gamyba, todėl jiems sunku anksčiau eiti gulti, ir atvirkščiai, kai ryte reikia keltis, melatonino koncentracija paauglio organizme dar būna gana aukšta. Tyrimai rodo, kad miego stoka labiau paveikia jaunesnius mokinius, ir berniukus labiau, nei mergaites. Tai reiškia, kad neišsimiegojusių berniukų akademiniai pasiekimai bus prastesni, nei neišsimiegojusių mergaičių. Mokslininkų tyrimai parodė, kad pasimokius prieš miegą, informacija galvoje išlieka daug geriau, nei mokantis tik ryte ir paskui visą dieną veikus kažką kita.

Daugiausia augimo hormono išsiskiria pasiekus gilaus miego fazę tarp 22 – 23 valandos.

Kokybiškas miegas bene labiausiai prisideda prie geros mokinių sveikatos ir puikių mokslo pasiekimų.

Laimutė Marcalienė, Lina Petraškienė