Kelias į sėkmę per bendradarbiavimą

Fenomenu grįstas ugdymas Mokinių mobilumai Projekto sklaida

Bet kokio projekto svarbiausias sėmės kriterijus- ilgalaikis programos poveikis projekto dalyviams. Projekto eigoje didžiausią pasitenkinimą suteikia naujos žinios, nauja patirtis, bendradarbiavimo teikiamas džiaugsmas ir tik iš laiko perspektyvos galima įsivertinti, kokie nauji gebėjimai, nuostatų pokyčiai įsitvirtino mokytojų profesinėje veikloje, kaip dalyvavimas projekto programoje pakeitė mokinių akademinį elgesį.
Šiandien, dalyvaujant naujame, labai ambicingame, kaip išorės vertintojai pastebi, projekte, įtraukiančiame ne tik mūsų, Jotvingių , bendruomenės mokinius ir mokytojus, bet dar 3 Alytaus bendrojo ugdymo mokyklų komandas, kaip niekad aiškiai stebima mūsų komandos turima išskirtinė patirtis, įgyta dalyvaujant Erasmus + KA121 „Fenomenu grįsto ugdymo diegimas Jotvingių gimnazijoje“ mokinių mobilumo programų Portugalijoje ir Lietuvoje metu.

Priešistorė: dalyvavimas Erasmus + KA101 programos „Asmenų mobilumai mokymosi tikslais“ projekte „STEAM ugdymo populiarinimas ir įtraukimas, kuriant inovacijų kultūrą mokykloje“. 2022 m. lapkričio mėnesį dalyvavau mokymo vizite Egrupamento de Escolas Henriques Nogueira Torres Vedras. (Portugalija, Torres Vedras). Ši veikla sukūrė prielaidas bendradarbiavimui su Escola Secundária Henriqes Nogueira ir, stebint mokyklų tinklo vidinį bendradarbiavimą, veiklos organizavimą, pasėjo sėklą apie galimą tinklaveiką, kuri sudygo šiandien realizuojamo projekto programoje.
Taigi, visų pirma Ekspedicijos mokytojų komanda Lina Rutkauskaitė, Virginija Klusevičienė ir Eugenija Baciuškienė lankėmės pas mūsų gerais draugais tapusios Escola Secundária Henriqes Nogueira bendruomenę. 2022 balandžio 17-21 dienomis. Tai buvo Erasmus+ projekto parengiamasis vizitas ruošiantis mokinių Ekspedicijai į Torres Vedras regioną Portugalijoje. Susitikimo tikslas buvo sutarti dėl Ekspedicijų abiejose šalyse dalyvių skaičiaus, datų, trukmės, ugdymo strategijos, užduočių pasiūlos sandaros, dienotvarkių. Bendradarbiaujant su partnerės mokyklos mokytojais, buvo suvienodintas požiūris į edukacinių maršrutų struktūrą: kolegialiai nustatyti kriterijai edukacinėms aplinkoms, ugdymo turiniui, mokinių pasiekimų vertinimui.
Pirmieji aplankėme Portugaliją mes. 20 mokinių ir 4 mokytojos (Lina Rutkauskaitė, Virginija Klusevičienė, Lina Petraškienė ir Agnė Stančikaitė) nuskridome rugsėjo 23 d. turėjome laiko susipažinti su miestu, kuriame gyvensime savaitę laiko, o 2023-09-25/29 vyko pamokos mokykloje ir buvo įgyvendinama mokinių tiriamoji veikla pagal programą „Fenomenu grįstas ugdymas Portugalijoje“ Erasmus+ projekto 2023-1-LT-01-KA121-SCH 000126542 rėmuose. Mokiniai dalyvavo žygiuose, atliko individualias ir grupines aplinkos stebėjimo ir tyrimo užduotis skirtas pažinti Atlanto pakrančių ekosistemos skirtingų buveinių pažinimui. Dalyvavo paskaitose, edukaciniuose užsiėmimuose, kaupė stebėjimų ir tyrimų duomenis, juos analizavo, aprašė ir pristatė 2023-11-14 gimnazijos bendruomenei skirto renginio „Žvilgsnis į Portugaliją: Mokinių pranešimai ir refleksija“ metu.

Neišdildomą įspūdį, daug žinių ir įsimintiną patirtį paliko:
• Lourinhã dinozaurų muziejus, kur mus įsileido į tyrimų laboratoriją ir turėjome išskirtinę galimybę pamatyti dar tik ruošiamus eksponatus muziejaus ekspozicijai. Be to, užmezgėme kontaktus, kad mūsų mokiniai ateityje galėtų atvykti čia savanoriauti;
• Lisabonos okeanariumas;
• Archeologijos ir istorijos muziejus Leonel Trindade, Torres Vedras;
• Interaktyvus Torres Vedras karnavalo muziejus;
• Peniche pusiasalyje esantis Jūros tyrimų institutas, kurio pagrindinė veikla ir tikslas – maisto stygių išspręsti dviem būdais: kai mažinamos užauginimo sąnaudos ir siekiama kokybiškesnio maisto, didinant maistinių medžiagų kiekį.
• Pamokos vyko ne tik mokykloje, bet ir Atlanto vandenyno pakrantėje. Biologijos pamokose įgytas žinias Portugalijos ekspedicijos komanda pritaikė praktiškai. Praia St. Cruz pirmą kartą pažvelgėme į Atlanto vandenyną, o Praia Azul paplūdimyje, mokiniai tyrinėjo pakrantę atoslūgio metu. Įspūdingiausia buvo sutikti aštuonkojį, pačiupinėti jūrų žvaigždę ir prisiliesti prie tūkstančius metų stūksančio kriauklainio Be to pašokinėjome tarp Eurazijos ir Šiaurės Amerikos plokščių, viena koja pabuvojome Peniche, Portugalijoje, o kita Papoa, Amerikoje!

O po to buvo portugalų vizitas Lietuvoje, kur prie 3 mokytojų ir 9mokinių iš Portugalijos prisijungė 4 mokytojos (L. Rutkauskaitė, V. Klusevičienė, L. Petraškienė, V. Svinkūnienė), 20 lietuvių mokinių ir dalyvavo 2024-04-8/12 mokinių tiriamojoje veikloje „Fenomenu grįstas ugdymas Lietuvoje“ pagal Erasmus+ projektą 2023-1-LT-01-KA121-SCH 000126542 Mokiniai dalyvavo žygiuose, atliko individualias ir grupines aplinkos stebėjimo ir tyrimo užduotis skirtas pažinti Baltijos jūros ekosistemos ir Lietuvos kraštovaizdžio formavimosi ypatumų pažinimui. Dalyvavo paskaitose, edukaciniuose užsiėmimuose, kaupė stebėjimų ir tyrimų duomenis, juos analizavo, aprašė.

Ką veikėme Lietuvoje:

• Išvyka į Kauno Zoologijos sodą;
• Išvyka Į Klaipėdos jūrų muziejų, kur mums buvo sudaryta galimybė susipažinti ne tik su ekspozicija, bet ir jos užkulisiais: akvariumų priežiūros infrastruktūra, gyvūnų veisimu bei karantinavimu;
• Gamtos stebėjimai Baltijos jūros pakrantėj;
• Gamtos stebėjimai Žuvinto biosferos rezervate;
• Išvyka į Vilniaus universiteto Geologijos fakultetą. Pažintis su studijų programomis ir paskaitos; VU GF “Erdvinės informacijos studijos: Kartografija ir GIS”. Lekt. Prof. G. Beconytė; VU GF Geologijos muziejuje “Geologija ir paleontologija”. Lekt. Eugenija Rudnickaitė ; VU GF “Palydoviniai žemės tyrimai”. Lekt. Laurynas Jukna;
• Išvyka į Klaipėdos universiteto Jūros tyrimų institutą. Pažintis su studijų programomis ir paskaita KU JTI “Baltijos jūros ekosistema”.
Bendravimas vyko ne tik mokinių mobilumų metu, organizuotas ir E-Twinning projektas „Aquaducation“
• Projekto logo ir motto rinkimai.
• „Poems for Warer“ Mokinių pranešimai ir interaktyvi veikla on-line 2023-12-03
• „Ocean- how far is it “apklausos duomenų analizė ir pristatymas on-line, interaktyvus kryžiažodis 2024-01-17
• Bendros projektinės veiklos susitikimas- apibendrinimas. Mokinių refleksija. 2024-05-17

Už visų šių paminėtų edukacinių veiklų, faktų, nematyti mokytojų pasididžiavimo savo mokiniais: jų asmeninėmis kompetencijomis, vis augančiu savarankiškumu, gebėjimu bendrauti ir bendradarbiauti ne tik lokaliu, bet ir tarptautiniu lygiu, augančia mokymosi motyvacija.
Esu laiminga organizavusi ir dalyvavusi šiame Erasmus + projekte, nes žinau, kad be tuomet įgytos patirties, šiandieninio projekto nesugebėčiau organizuoti tokiu kokybės lygmeniu, koks jis bus, be to, projekto metu kartu bendradarbiavę mokytojai yra tie, kurie šiandieninį projektą vykdo su manimi ir yra mano atspirtis palaikymas ir pagalba, o mokiniai taip pat yra tie patys, tik dar ir įtraukę savo draugus.

Lina Rutkauskaitė